vrijdag 20 januari 2012

opwaaiende rokken en weerbarstige kapsels

Goedemorgen fashionista’s! Het weer is niet fantastisch vandaag, maar dat weerhoudt ons er niet van om lekker te dromen over de fifties. Trek je Marilyn Monroe jurk aan, ga buiten staan zodat je jurk omhoog waait en voel je helemaal fabulous à la fifties!


dit soort corseletten verwerkte
Dior in zijn wijde rokken

Na de Tweede wereldoorlog kreeg de mode eindelijk weer ademruimte, couturiers werden verlost van het strakke korset dat hen zeven jaar lang had benauwd. In 1947 introduceerde Christian Dior de new look. Het silhouet van deze collectie was totaal anders dan de vormen van de voorgaande jaren. De taille en de heupen werden weer extreem benadrukt, net als in de tijd van rond 1900. Helaas voor de vrouw werden corseletten verwerkt in kleding, waardoor de taille compleet werd ingesnoerd. Het mag er misschien heel mooi uitzien, maar een man moest eens weten hoeveel pijn vrouwen lijden voor die wespentaille. De rokken werden heel wijd, tot ongenoegen van velen. Wijde rokken worden alleen maar wijd als je veel stof gebruikt en stof was schaars, want de hele wereld krabbelde op uit een oorlog. Toch zwichtten ook critici uiteindelijk voor de new look, want tegen trends kun je je nu eenmaal niet verzetten wanneer ze definitief hun plek in het modebeeld hebben gevonden. De economie leefde langzaam weer op en dus werden de rokken korter, zoals we in voorgaande artikelen al een paar keer hebben gezien. Na 1950 kwam de rok zelfs tot tien centimeter boven de knie. Om de verandering compleet te maken kregen de stoffen weer kleur en werden onder de rokken tulen petticoats gedragen. De outfits van de wederopbouw straalden positivisme en vrijheid uit in vergelijking met de sobere, saaie ensembles van de oorlogsjaren.

Dior's New Look in 1947

actrice Katherine Hepburn in een broek
die haar lengte accentueert




De rok die korter werd was geen nieuws, maar de broek die nu ook voor vrouwen werd ontworpen wel. Misschien dat designers (en vrouwen) eindelijk het licht hadden gezien. Broeken zitten nu eenmaal comfortabel en zijn praktischer dan rokken. Door de introductie van de broek in het modebeeld ontstonden hele nieuwe silhouetten. De new look benadrukte vooral de taille en de rondingen van de vrouw, terwijl de broek juist de lengte en het slanke lichaam accentueert.


typische fifties foto: klein hoedje met een
vogel en veel dure sieraden

Omdat het goed ging met de economie en ook omdat het haar weer tot op de schouders viel, werden de hoeden groter. Bij de new look van Christian Dior hoorden grote flaphoeden, die het hoofd en ook het gezicht helemaal bedekten. Ook hele kleine hoedjes bleven een trend, meestal met een veer of een vogeltje als decoratie. Over accessoires was een duidelijke afspraak. De oorlog was voorbij, dus accessoires moesten en vooral rijk, glimmend en duur uitzien. Het doe-het-zelven was voorbij, ‘geld moet rollen’ was het nieuwe motto. Ook was het belangrijk dat accessoires dezelfde kleur/stijl hadden.


Audrey Hepburn

De jaren na de wederopbouw zijn de jaren van grote actrices als de Audrey Hepburn, Marilyn Monroe en Grace Kelly. Deze dames hebben veel invloed gehad op ontwerpers en daarmee ook op de kledingstijl van menig vrouw. Audrey Hepburn verscheen aan het begin van de jaren ’50 voor het eerst in Vogue. De bekendste film waarin ze speelde is ‘Breakfast at Tiffany’s’, een film die gaat over een meisje in New York dat op zoek is naar liefde. Het verhaal heeft niet veel omhanden, maar de outfits uit de film zijn inmiddels legendarisch. Een van de outfits die Audrey droeg heeft jarenlang meegereisd met een tentoonstelling over haute couture. Mevrouw Hepburn is mede bekend en geliefd geraakt doordat Cecil Beaton, toentertijd editor in chief van Vogue, zo lovend over haar was. De look en stijl van Audrey Hepburn zijn in de jaren ‘50 veelvuldig gekopieerd. Vrouwen verfden hun haar zwart, lieten een pony knippen en lieten zich inspireren door de simpele, maar toch elegante stijl van Audrey Hepburn.


Marilyn Monroe in 'Some like it hot'

Marilyn Monroe had Vogue eigenlijk niet eens nodig om bekend te worden. Éénmaal, in 1956, verscheen ze in het magazine. Daarna speelde ze in talloze films, waaronder ‘some like it hot’, waarin Marilyn in de bekende witte jurk poseert op het windrooster. Ook Marilyns looks zijn door veel vrouwen geïmiteerd.  Sexy kleding, vooral wijde jurken en rokken, stonden hierbij centraal. Ook de bedroom eyes, de make-up look die Marilyn altijd droeg, werden populair.

Grace Kelly is vooral bekend geworden als prinses Gracia van Monaco. Maar voordat Grace prinses werd, was ze bekend als actrice en model. Het gerucht gaat dat de prins van Monaco liever met Marilyn Monroe wilde trouwen, maar toen die weigerde nam hij ‘genoegen’ met Grace Kelly. Grace is meerdere malen verschenen in Vogue, waaronder in 1955, met de beroemde Grace-Kelly rol. Deze haardracht was toen erg populair en beleeft op moment weer een revival. Voor de leken onder ons: een tutorial om te leren hoe je je eigen Grace Kelly rol, ook bekend als de French twist, kunt maken.

Het eind van de jaren ’40 en het begin van de jaren ’50 stonden totaal in het teken van wederopbouw. De mode bekwam langzaam van de schok van de oorlog en nieuwe trends zagen het licht. Vooral de new look van Christian Dior beïnvloedde sterk het modebeeld aan het begin van de jaren ’50. Tegen 1955 namen filmsterren het inspiratiestokje over van de designers. Audrey Hepburn, Marilyn Monroe en Grace Kelly hadden een grote invloed op de mode en het schoonheidsideaal.

We zijn alweer beland aan het eind van de jaren ’50 en dat betekent....  op naar de sixties!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten