Vandaag begon het echte leven weer: huiswerk, saaie lessen en neuspeuterende leraren nestelden zich opnieuw in onze hersenpan. Tijd voor een great escape. Daarom vervolgen we vandaag onze reis door de wonderlijke wereld die mode heet en ontsnappen we aan de dagelijkse sleur. (die helaas na één enkele dag alweer toe heeft geslagen.) Genoeg pessimisme, lees, leer en geniet van de thirties!
We laten de roerige jaren ’20 achter ons en belanden in een diepe economische crisis. In 1929 stort de beurs van Wallstreet in en is het gedaan met de uitbundige kledij van de Roaring Twenties. De mode van die tijd kwam ook in een dal terecht. Saaie kleuren, simpele patronen en deprimerende vormen domineren het begin van de thirties. Zoals ons inmiddels algemeen bekend is worden de rokken langer naarmate het slechter gaat met de economie. De jaren ’30 waren hierop geen uitzondering. De rokken, jurken en mantels werden weer gezoomd onder de knie. Tot zover geen bijzonderheden, er is alleen één dingetje: hoe langer de kleding, hoe ingewikkelder de patronen. Lange rokken zijn moeilijker om te maken, omdat de zwaarte van de stof er dan -sneller dan bij korte rokken- voor zorgt dat het model lelijk valt. Als gevolg van de meer ingewikkelde patronen werd kleding dus duurder.
Tijdens een crisis gaan we allemaal dromen. Wat zou ik kopen als ik rijk was? En wat spreekt in zulke tijden meer tot de verbeelding dan wat filmsterren dragen? Onder andere Marlene Dietrich en Jean Harlow inspireerden couturiers.
De Duitse actrice Marlene Dietrich in haar mannenpak van Yves Saint Laurent |
Marlene Dietrich was de eerste filmster die op de rode loper verscheen in mannenpak. Haar kledingstijl werd veelvuldig gekopieerd door de gewone vrouw. Chanel pikte veel graantjes mee van het succes van Marlene Dietrich, ondanks het feit dat Dietrich liever pakken van Yves Saint Laurent droeg. Coco Chanel maakte al jaren tweedpakjes voor vrouwen, met succes, maar Marlene Dietrich’s kledingstijl zorgde voor een extra impuls van de verkoopcijfers. Ook Yves Saint Laurent heeft jarenlang pakken voor vrouwen ontworpen, die bekend stonden om hun slanke snit.
Sekssymbool Jean Harlow |
Ook Jean Harlow was een grote inspiratiebron voor de looks van vele fashionvictims tijdens de jaren ’30. Jean Harlow was totaal het tegenovergestelde van Marlene Dietrich. Waar Marlene Dietrich weinig huid bloot liet, showde Jean Harlow al haar vrouwelijke rondingen in blote niemendalletjes. Jean Harlow was het ultieme sekssymbool van de jaren ’30. (eat your heart out, miss Monroe)
Niet alleen filmsterren waren de grote inspiratiebron voor de fashionista (zou dat woord in die tijd ook al bestaan hebben?). Steeds meer couturiers showden hun collectie tijdens een modeshow. (Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen werd dit initiatief voor het eerst genomen door een medewerker van onze favoriete Vogue.) De shows van grote modehuizen inspireerden vrouwen en er ontstonden nieuwe trends. Het was niet langer nodig om je rondingen te verstoppen onder vormeloze kleding. Langzaam kroop de economie uit een diep dal en het zelfde gebeurde met de modetrends. Kleding zag er niet meer zo sober en saai uit vanaf 1934.
Langzaam en heel voorzichtig werd de taille weer benadrukt, soms doordat kleding getailleerd werd, soms door een riem te dragen om de middel. Op de tekeningen en zwart-witfoto’s van die tijd kun je goed zien dat de taille niet weg geëvolueerd was in die korte tijd, hij was gewoon goed verborgen en dus toch bewaard gebleven. Couturiers besloten om de taille voorgoed terug te brengen in hun collecties en voortaan werd kleding slanker gesneden, zodat de prachtige zandloper van het vrouwenlichaam weer benadrukt kon worden.
Hoedje schuin op het hoofd en een mantel met een grote, opvallende kraag |
In de loop van de jaren dertig werden de sobere crisishoedjes steeds verder aangekleed. Veren en andere versiersels kregen hun plek op de hoofddeksels van couturiers en het hoedje werd scheef op het hoofd gedragen. Ook werden grote, opvallende kragen op mantels een rage aan het eind van de jaren dertig. Soms werd een grote strik genaaid op een blouse, zodat de bovenkant van het kledingstuk sterk benadrukt werd. In het verlengde van het benadrukken van de bovenkant van het kledingstuk werden de mouwen hoger; kap- en pofmouwen werden een trend, onder andere in mantels en jurken. Ook prints en dessins vonden hun thuis in het modebeeld van de jaren ’30. Vooral ruitjes en bloemetjes werden populair.
De jaren 30 sluiten we af met een opgelucht gevoel. We hebben de economische crisis overleefd, een modecrisis voorkomen en er zijn fantastische ontwerpen gemaakt die ons modebeeld nog steeds beïnvloeden. Hierboven zie je rechts een tekening uit de 30's en links een foto uit de collectie van Dior van 2010. De jaren 30 hebben nog altijd invloed op de mode zoals je ziet.
We kunnen het niet laten om nog een jullie nog een heerlijk dessert te serveren. Deze tutorial helpt je om je eigen 30's look à la Marlene Dietrich te creëren!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten