woensdag 18 januari 2012

Ellende en elegantie: enemies or friends?



Hebben jullie al gegeten? Wij in ieder geval wel! Als fashionable dessert gaan we voor een coup de forties met een vleugje fifties erop. Enjoy!



De jaren ’40 zijn op te delen in twee stukken: de oorlogsjaren (van 1940 tot 1945) en de jaren van wederopbouw (1947 tot 1955). De modetrends die we gaan doorlopen vallen dus eigenlijk niet allemaal binnen de forties, maar ook voor een deel binnen de fifties. Omdat het een beetje saai is om een ellenlang stuk te lezen, schrijven we over ieder deel een apart artikel.








sobere, praktische kleding

De Tweede Wereldoorlog duurde, zoals we allemaal weten, van 1940 tot 1945 in Nederland en van 1939 tot 1945 in Engeland. In 1947 was de oorlog eindelijk ook afgelopen in de rest van de wereld. De oorlogsjaren eisten hun tol en net als het leven van vele wereldburgers stond de mode even stil. Modetrends veranderden weinig tot niet. Hoeden waren nog steeds versierd met veren en decoraties en stonden scheef op het hoofd. Vaak droegen vrouwen om het hoofd een hoofddoek of een tulband. Designers speelden vooral in op wat het volk nodig had: eenvoud en functionaliteit. Rokken waren lang en simpel, hetzelfde gold voor mantels.


De schaarste van stoffen zorgde voor een impuls van de creativiteit. Aangezien er weinig nieuws te koop was moesten vrouwen zelf het initiatief nemen tot het maken van elegante kleding. In Engeland werd de ‘Fashion Group of Great Britain’ opgericht. Deze groep organiseerde shows waarin nieuwe kleding, gemaakt van oude kleding, werd geshowd. Zo zou de Britse vrouw inspiratie op kunnen doen om haar versleten kleding te vermaken tot een nieuwe, elegante en vooral modieuze verrijking voor haar garderobe. Zo kwam het dat jurken vaak van twee verschillende stoffen werden gemaakt. Uit versleten kleding werden namelijk de bruikbare stukken stof geknipt, maar omdat de bruikbare stukken vaak niet genoeg waren voor een geheel nieuw kledingstuk, moesten stoffen van verschillende kledingstukken bij elkaar gevoegd worden. Een bewijs van de vindingrijkheid van ‘de mens is oorlog’ is het feit dat trenchcoats werden genaaid van oude lakens die waterdicht waren gemaakt, iets wat overigens ook al gebeurde tijdens de Eerste Wereldoorlog. Gek genoeg waren trenchcoats in die tijd bedoeld voor mannen, terwijl ze nu vooral door vrouwen gedragen worden. Ook werden kousennaden op de enkels getekend, zo leek het net of de persoon in kwestie een echt pantykousje droeg. Omdat accessoires ook niet in overvloed aanwezig waren, fabriceerden vrouwen tassen uit verschillende materialen. Touw, hout en resten leer werden gebruikt om mooie tassen van te maken. Op het moment dat schoenen niet meer verkrijgbaar waren leerden de oorlogsvrouwen zelfs hoe ze hun eigen schoeisel in elkaar moesten zetten.

trenchcoat voor de man: hier gedragen door
Humphrey Bogart in de film Casablanca

moderne uitvoering van Burberry's
traditionele trenchcoat























Dita von Teese met een forties look:
grove krullen en de rode,verleidelijke 
 lippen waar we allemaal van dromen,
ook wel bekend als de Burlesque look

De oorlogsvrouwen wachtten natuurlijk allemaal vol ongeduld op de terugkeer van hun geliefden  van het front. Daarom was het not done om er lomp bij te lopen en te treuren, ook voor de gewone vrouw. Elegantie stond namelijk nog steeds, net zoals tijdens de voorgaande decennia, hoog in het vaandel. Het gebrek aan kleding zorgde hierbij wel voor een probleem. Ter compensatie besteedden vrouwen veel tijd aan hun haar en make-up. Lippenstift was een must, omdat mooie rode lippen iedere outfit opleuken en elke man verleiden. (en natuurlijk ook een beetje omdat lippenstift heel schaars was tijdens de oorlog, maar ach, dat is bijzaak J) Vanaf het eind van de thirties lieten fashionista’s hun haar weer groeien. Zo ontstond de mogelijkheid om het haar te krullen met krulspelden. Iedereen kent wel het grappige beeld van oma die elke avond naar bed gaat met krulspelden in een haarnetje. Nu lachen we daar om, maar in de oorlogsjaren was een haarnetje meer regel dan uitzondering.

De eerste helft van de jaren '40 was geen pretje. Soberheid en functionaliteit namen de plaats van vernieuwing en esthetiek in. Toch brachten de oorlogsjaren ons ook positieve veranderingen. Vrouwen werden veel creatiever met hun kleding en leerden hoe je van oude kleding nieuwe juweeltjes kunt naaien.

Als laatste een sneek peak naar het volgende modetijdperk:
Droog je ogen, er zijn beter tijden (lees: trends) in aantocht!




1 opmerking:

  1. Rode lippenstift is tijdloos, dat zie je iedere dag weer en thank God dat we een krul/stijl tang hebben these days!

    Liefs Sophie

    BeantwoordenVerwijderen