woensdag 16 november 2011

BYE CLASSY, HI SEXY!

Wat gebeurde er met Vogue na de dood van Condé Nast?  Dat was een vraag die al lang in mijn hoofd speelde. Daarom ben ik gaan snuffelen in de enorme stapel boeken die ik in de bibliotheek heb geleend. De informatie die ik tegenkwam is niet erg opwindend, maar hoort nu eenmaal bij de geschiedenis van ons favoriete tijdschrift. Toch zijn er een paar opmerkelijke feitjes die ik graag met jullie wil delen. Veel leesplezier!

Na de dood van Condé Nast in 1942 bleef Vogue een alom gewaardeerd tijdschrift. De onderneming van Condé Nast werd in 1959 overgenomen door Samuel Newhouse en is nog steeds in handen van zijn familie. In de jaren na 1942 bleef het bedrijf uitbreiden en zelfs tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft Vogue het gered. Voor de Tweede Wereldoorlog werden de nieuwste modetrends vooral afgekeken uit Parijs. Tijdens de oorlog was het veel minder makkelijk om te schrijven over mode uit Parijs, het contact tussen New York en Parijs over mode was namelijk niet makkelijk, omdat Parijs in die tijd bezet was door de Duitsers. Op dat moment was Vogue gedwongen om zich te richten op ontwerpers in Amerika. Allereerst werd gevreesd voor de populariteit van het tijdschrift, maar het tegendeel bleek waar. De trends uit eigen land sloegen aan en zo kwam Vogue toch de oorlog door.


Diana Vreeland

Tot aan de jaren ’60 focusten de redacteuren, die in volgende artikelen uitgebreid zullen worden beschreven, zich vooral op klassieke mode. Aan de uitspattingen in modeland, zoals de hippiecultuur, deden zij niet mee. Artikelen die specifiek te maken hadden met het leven van de vrouw werden zelden gepubliceerd. Mode was de toonaangever van het blad. In 1963 trad Diana Vreeland(1903-1989) aan als hoofdredactrice van Vogue. Mevrouw Vreeland is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van Vogue en daarom zullen we in een volgend artikel meer aandacht aan haar besteden. Vanaf het moment dat Diana aantrad als 'editor in chief' werd de uitstraling van het blad jonger. Vreeland besteedde aandacht aan moderne mode en zelfs aan seks, in die tijd een taboe om openlijk over te spreken, werd in het blad aandacht besteed.

Vogue werd zo invloedrijk dat de hele carrière van modellen ervan af kon hangen. Twiggy is een mooi voorbeeld van een model dat groot is geworden door de invloed van Vogue. Twiggy, die eigenlijk Leslie Hornby heet, was 16 jaar oud toen ze voor het eerst een opdracht als model had. In tegenstelling tot de modellen van die tijd, die een volslank lichaam hadden, was Leslie zo dun als een twijgje. (Vandaar dus haar bijnaam Twiggy, wat twijgje betekent.) Toen Twiggy voor het eerst in Vogue verscheen, waren de reacties heftig, maar Vogue bleef haar als model gebruiken. Uiteindelijk werd Twiggy een legende en werd dun zijn de nieuwe mode. Dit kwam allemaal door Vogue en haar invloed op haar lezeressen. Een nieuw tijdperk van dunne modellen werd door het blad ingeluid.

In de jaren ’70 was Grace Mirabella hoofdredactrice van Vogue en aan haar hebben we een vernieuwde lay-out te danken.


Anna Wintour zoals we haar allemaal kennen: met
haar karakteristieke bob en een vleugje bont

Vogue wordt voor ons pas écht interessant toen Anna Wintour in 1988 de plaats als hoofdredactrice innam. Wintour staat bekend als één van de hardste persoonlijkheden van de modewereld, maar wordt door allen toegejuicht om haar goede smaak en neus voor jonge talenten.

Om even alles kort samen te vatten: Vogue heeft de Tweede Wereldoorlog overleefd door over te gaan op een nieuwe strategie. Amerikaanse ontwerpers werden in de spotlight gezet en de mode in New York was niet langer afhankelijk van Parijs. Onder leiding van Diana Vreeland werd Vogue veel moderner en werd er meer aandacht aan de vrouw als persoon besteed. Onder redactie van Diana Vreeland werd dun zijn een trend, een trend die jammer genoeg tot op de dag van vandaag heerst in de westerse wereld.
Vanaf het moment dat Anna Wintour aantreedt als editor-in-chief wordt het echt leuk om te lezen over de ontwikkeling die Vogue heeft doorgemaakt. Anna Wintour heeft een briljante geest en heeft Vogue zo geleid naar ongekende populariteit over de hele wereld. Wat Anna allemaal voor elkaar heeft gekregen houd ik nog even voor me, om jullie aandacht vast te houden tot aan het volgende artikel….

Ben jij een Anna Wintour fan? Laat het ons weten!




Een filmpje van een piepjonge Twiggy,
waarin je goed kunt zien hoe dun het
arme kind was, ze brak bijna doormidden..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten