dinsdag 29 november 2011

Advertising in times of war

In de tijd van Arthur Baldwin Turnure stonden er nog weinig advertenties in Vogue. Toen Condé Nast Vogue overnam in 1910 kwam hierin verandering. Nast ging in zee met een reclamebedrijf en was hiermee een echte pionier op het gebied van adverteren in tijdschriften. Tijdschriften waren sowieso bijzonder in die tijd, dus magazines waarin advertenties stonden, hadden een zeer hoog aanzien. De advertenties die in Vogue stonden in de jaren ’20 hadden vooral betrekking op make-up en kleding. Hier zie je een advertentie die in de jaren ’20 verscheen in Vogue. Op dit plaatje wordt maandverband gepromoot. Anders dan nu wordt de nadruk niet gelegd op een mooie foto, maar juist op de verklarende tekst die erbij staat.(iets waar geen enkele reclamemaker in onze tijd nog meer weg zou komen.) 

De jaren ’20 en ‘30 (het interbellum) zijn voor ons niet zo interessant om te bespreken,omdat er in die tijd weinig veranderde in de wereld van advertenties, daarom maken we nu een sprongetje door de tijd naar de Tweede Wereldoorlog.  Tijdens de Tweede Wereldoorlog zien we iets opmerkelijks gebeuren in advertenties. De oorlog komt terug in reclamecampagnes waarin je het totaal niet verwacht. Op bijna alle advertenties uit die tijd die wij hebben kunnen vinden, staan alle mensen afgebeeld in legerkleding, zelfs de vrouwen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef de reclamewereld in Amerika gezond, het bleef namelijk een industrie van 440 miljoen dollar in 1943. In Groot-Brittannië veranderde wel het een en ander, omdat het land al vanaf 1939 bedreigd werd door de Duitsers. De VS daarentegen namen pas vanaf 1941 actief deel aan de oorlog. Tijdens de jaren van de oorlog was de overheid de grootste adverteerder. De overheid publiceerde vooral advertenties die het volk vertelde hoe ze met de oorlog om moesten gaan. Leuzen als ‘Careless talk costs lives’ werden gepubliceerd. Omdat adverteerders ook wisten dat hun producten schaars waren, speelden ze hierop in. Zo riepen melkproducenten hun consumenten bijvoorbeeld op om de melk die er was (en dat was weinig) te sparen voor de kinderen. Naaimachines waren ook een schaars goed geworden, daarom riepen adverteerders op om je in te schrijven op een wachtlijst voor naaimachines van Singer. Ookal was het een moeilijke tijd voor producenten, door toch te adverteren bleven zij in het geheugen van hun consumenten.

We zouden onszelf niet zijn als we het niet snel weer over Vogue zouden hebben... Als voorbeeld van reclame tijdens de Tweede Wereldoorlog nemen we deze advertentie van Coca Cola. Je ziet een Amerikaanse soldaat die net thuis is gekomen van de oorlog. Hij wordt hartelijk ontvangen door zijn vrouw en zijn kindje met een flesje Coca Cola. Coca Cola gebruikte dus de oorlog als middel om zijn verkoopcijfers een impuls te geven.


Veel advertenties hadden een vaderlandslievende boodschap in zich. Deze advertentie voor Chesterfield sigaretten bijvoorbeeld. Bovenin de advertentie staat ‘America needs nurses, enlist now’. Vrouwen worden opgeroepen om zich in te schrijven als zuster om de gewonde Amerikaanse soldaten te verzorgen. De vrouwen op het plaatje staan wederom afgebeeld in kleding die met de oorlog te maken heeft, namelijk legerkleding (maar dan wel met een vrouwelijke twist).



De Tweede Wereldoorlog heeft een groot effect gehad op de reclamewereld. De oorlog raakte snel verweven in de advertenties van vele merken die niet eens iets te maken hadden met het begrip 'oorlog'. Toch zijn er uit deze tijd mooie advertenties bewaard gebleven. Naast de plaatjes die wij hier hebben afgebeeld zijn er natuurlijk nog veel meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten